INDIVIRTUAL - TECHNISCH PARTNER IN DIGITALE DIENSTVERLENING

Top 6 redenen om een API voor je bedrijf in te zetten

January 2, 2013

Top 6 redenen om een API voor je bedrijf in te zetten
API: "An application programming interface (API) is a protocol intended to be used as an interface by software components to communicate with each other."

De meeste producten of diensten van bedrijven kunnen worden gezien als een tol.

![spinning-like-a-top-300x300.jpg](//images.ctfassets.net/gvcherscz0pq/WWgpC6qF0a6UCq66Q0gsI/a98cb1984279a736817884213b31472e/spinning-like-a-top-300x300.jpg)

De meeste bedrijven maken een product/dienst zoals zij verwachten dat de klant deze graag wil zien (uiteraard na veel onderzoek en analyse).

Later blijkt dat de diensten/producten toch in 4 smaken moeten kunnen worden aangeboden zodat deze net weer wat beter aansluiten op de wensen van de klanten.

Dit proces herhaalt zich meerdere malen totdat er een grote verscheidenheid aan producten/diensten zijn ontstaan die  klanten op zoveel mogelijk manieren kunnen bedienen. Hoe groter het bedrijf hoe complexer en gevarieerder de uitvoering van dit proces. Maar net zoals een tol maar op één enkele manier kan worden gebruikt, bepalen de meeste bedrijven ook precies hoe het product/dienst alleen op hun (vaak beperkte) manier kan worden gebruikt.

Het zal duidelijk zijn dat deze vorm van producten/diensten aanbieden steeds duurder en ingewikkelder wordt om te onderhouden. Dat wijzigingen steeds lastiger zijn om door te voeren. En dat de ontwikkelingen in de buitenwereld bijna niet meer bij te houden zijn en het bedrijf vrijwel altijd achter loopt.

Een bedrijf kan een dienst of product ook als API aanbieden net als LEGO blokken.

Een bedrijf kan er ook voor kiezen om hun producten/diensten aan te beiden in de vorm van API. Dat valt het best te omschrijven als LEGO.

Ze bieden alle componenten los Lego-300x115.jpgaan en laten het over aan (externe) bedrijfs onderdelen om met die bouwstenen iets te maken. Ze geven er een handleiding bij om bijvoorbeeld een standaard LEGO huis van te kunnen maken, maar dit (externe) bedrijfs onderdeel kan er ook alleen een schuur mee maken, of samen met bouwstenen van weer een andere bedrijfs API er een veel groter bouwwerk van maken. Maar, de bouwstenen worden altijd aangeleverd en gecontroleerd door het bedrijf. Als er meer componenten/services/diensten bij komen dan kunnen deze erbij worden geleverd.

Het voordeel van een bedrijf dat een API aanbiedt is dat dit het zich alleen bezig hoeft te houden met de basis elementen, de zogenaamde core-business en niet met een steeds groter uitdijend en complexe omgeving.

Er kan dan met veel minder resources (lees geld en tijd) veel meer worden gedaan, en een veel breder publiek worden bereikt, welke weer precies op de door hun gewenste methode  de bedrijfsinformatie binnen krijgen of van de diensten gebruik kunnen maken.

De Top 6 redenen om een API voor je bedrijf in te zetten zijn dan ook:

  1. Nieuwe bedrijfsmodellen en inkomens bronnen
  2. Nieuwe distributie kanalen en groter (klanten)bereik
  3. Externe ontwikkeling en snellere innovatie
  4. Partner ontwikkelingen
  5. Meer controle over wie toegang heeft tot welke informatie
  6. Meer interne flexibiliteit binnen uw organisatie
Een API is vooral handig voor (maar absoluut niet beperkt tot) grote bedrijven die steeds meer tijd en geld moeten steken in updates om te kunnen voldoen aan de steeds meer specifieke wensen van hun klanten. Dit verschilt natuurlijk per bedrijfstak en het soort product.

In de jaren 90 kon je als bedrijf niet zonder website. In de afgelopen jaren kon je als bedrijf niet zonder Facebook, Twitter en/of Blog account. Ik ben ervan overtuigd dat een bedrijf straks ook niet meer zonder een eigen API kan.

Ik roep dit idee al enkele jaren, maar ben weer extra gemotiveerd door deze hele heldere presentaties: 6 Reasons Why APIs Are Reshaping Your Business & First Class API’s. Zeker aan te raden voor nog meer informatie over het nut van een API.

Hendrik Beenker

Hendrik Beenker

Solution Architect