INDIVIRTUAL - TECHNISCH PARTNER IN DIGITALE DIENSTVERLENING

Is Free als business model nou echt zo bijzonder?

December 27, 2010

Recentelijk las ik op Emerce

"Facebook zal dit jaar alleen al 1,285 miljard dollar omzet halen uit advertenties, en dat voor een gratis dienst zonder premium diensten. "

De toevoeging “en dat voor een gratis dienst” doet het lijken dat het extra bijzonder is dat die inkomsten uit advertenties worden gehaald, terwijl de gebruikers zelf niets betalen.

Mij lijkt dat juist logisch. Immers als je een hele goede dienst gratis biedt, dan komen er erg veel bezoekers. Waar veel bezoekers zijn, daar komen adverteerders. Dus ik zou eerder zeggen:

“Facebook zal dit jaar alleen al 1,285 miljard dollar omzet halen uit advertenties juist omdat de dienst voor Facebook gebruikers gratis is”

Daar moet wel nog aan worden genuanceerd. Immers Google is zelf natuurlijk de koning van het Multi-Sided business model. Een hele goede zoekmachine is gratis, maar de advertenties zijn zeker niet gratis. Facebook is wat dat betreft een relatief nieuwe speler die nog niet kan terugkijken op 10 jaar winst via een Multi-Sided model.

Wat me wel verbaasd is de enorme aandacht die “gratis” diensten op internet krijgen alsof het volledig nieuwe modellen zijn. Uiteraard zijn er nieuwe modellen, maar vaak gaat het om een heel simpel en oud concept. Namelijk je biedt gratis informatie aan, waardoor veel mensen het gaan lezen. Adverteerders zijn bereid om te betalen voor plekken waar veel mensen iets lezen.

Denk aan Annemarie van Gaal die begin jaren negentig (ver voor Google) een gratis krant uitgaf in Moscow. Alle inkomsten kwamen via adverteerders. Daar zijn nu nog diverse voorbeelden van zoals Metro en Spits.

Of denk aan Radio en TV. Al sinds de Radio of TV bestaat worden programma’s uitgezonden via de Ether. U betaald niets als luisteraar of kijker, het komt gewoon uw huiskamer of auto binnen. En dit wordt bekostigd door reclameblokken.

Wederom hetzelfde mechanisme. Immers je creeert een publiek en adverteerders willen betalen voor de aandacht van veel mensen.

Ian Zein

Ian Zein