Forrester WCMS rapport 2017: Hippo en Episerver rijzende sterren

Begin 2017 verscheen het nieuwste tweejaarlijkse Wave-rapport van het gerenommeerde onderzoeksbureau Forrester over de marktpositie van de verschillende contentmanagementsystemen (WCMS) voor het web. Uit dit rapport blijkt dat Hippo en Episerver snel in populariteit en kwaliteit stijgen. Niet voor niets richt Indivirtual zich sterk op deze twee CMS’en.

Forrester1 vergelijkt niet zomaar ieder CMS: om een rol te mogen spelen in het rapport van het onderzoeksbureau moet een CMS worden gebruikt bij grote organisaties op enterprise-schaal, op tenminste twee continenten, minimaal drie enterprise-referenties hebben en samenwerken met implementatiepartners die daadwerkelijk een enterprise-implementatie hebben gedaan in het afgelopen jaar.

Uit die vergelijking rolt dan het rapport ‘Forrester Wave – Web Content Management System (WCMS)’, dat zichtbaar maakt waar de diverse WCMS-aanbieders zich ten opzichte van de markt en elkaar bevinden. Het rapport is kosteloos te downloaden bij alle vendors die erin worden besproken.

Indivirtual investeert in juiste CMS’en

Forrester Wave - Web Content Management System (WCMS) - 2017

Forrester Wave – Web Content Management System (WCMS) – 2017

Het rapport bevestigt dat Indivirtual de afgelopen jaren heeft geïnvesteerd in de juiste WCMS-technologieën en -partnerships. Drie systemen waarbij wij vanaf het begin af betrokken zijn geweest en waarvan we al jarenlang partner zijn, staan nu stevig in de top: Hippo (Bloomreach), Episerver en SDL.

De grote stijgers in het Forrester Wave-rapport zijn Hippo (Bloomreach) en Episerver. Dat merk ik ook bij Indivirtual goed: de vraag in de markt naar deze CMS’en neemt flink toe. Verrassender is de hoge positie van SDL, omdat de vraag ernaar in de (Benelux-)markt heel laag is.

Alle drie zijn gelukkig erg verschillend in technieken en implementatie, ook als je ze vergelijkt met andere CMS’en zoals Adobe, Sitecore en Acquia (Drupal). Dat laat meteen ook zien dat geen enkel CMS geschikt is voor elk type klant.

Wat vinden de WCMS-vendors waarvan we partner zijn zelf van de resultaten van het Forrester-rapport? En wat zijn onze eigen gedachten erbij?

Hippo: veel hoogste scores, spannende toekomst dankzij samenwerking met BloomReach

Hippo debuteert als Strong Performer in het Forrester-rapport. Een knappe prestatie die past bij de snelle groei van Hippo de afgelopen jaren. Bij Indivirtual is deze groei ook niet onopgemerkt gebleven: de vraag uit de markt neemt flink toe. Niet geheel toevallig was een van onze grote projecten in de afgelopen jaren een Hippo-implementatie bij de Consumentenbond2..

“Het onDemand aanbod vergroot de aantrekkingskracht op digital architects”Forrester beoordeelde Hippo op 25 kerncriteria in drie hoofdcategorieën: actueel productaanbod, strategie en aanwezigheid in de markt. Hippo behaalde op diverse criteria de hoogste score, onder meer voor responsive & adaptive design, uitbreidbaarheid van de back-end en het cloud-aanbod. Over Hippo onDemand, een PaaS-cloud-oplossing, concludeerde Forrester dat dit product het beheer en het onderhoud versnelt en dat “het onDemand-aanbod de aantrekkingskracht voor digital architects verder vergroot”.

“BloomReach’s data en machine learning nieuwe ontwikkelingen zullen zorgen voor ‘bleeding edge’ marketing scenario’s.”In 2016 is Hippo overgenomen door het Amerikaanse bedrijf BloomReach. Dit bedrijf is gespecialiseerd in big data en e-commerce-technologie. Samen werken BloomReach en Hippo aan het eerste open en intelligente DX-platform. Dat moet bedrijven helpen om gepersonaliseerde content te leveren die aansluit op de behoefte van hun bezoekers. “In de nabije toekomst zouden BloomReach’s data en machine learning weleens een nieuwe ontwikkeling kunnen inluiden met ‘bleeding edge’-marketingscenario’s”, aldus Forrester.

Ik verwacht dat de vraag naar Hippo in 2017 blijft doorzetten. Ik merk dat het systeem nu lang genoeg op de markt is om ook vragen te laten ontstaan naar onderhoud en upgrades. Dankzij de mooie positie in dit Forrester Wave-rapport wordt het voor ons steeds eenvoudiger om bedrijven ervan te overtuigen dat Hippo CMS een uitstekende kandidaat is. Hippo is nu definitief zijn startup-status kwijt.

Dit zegt Hippo er zelf over in zijn persbericht.

Episerver: inmiddels een Leader, steeds vaker op de CMS-shortlist

Episerver stond in het vorige Forrester Wave-rapport van 2015 nog als Contender (uitdager) vermeld. Door de juiste technische investeringen, fusies en samenwerkingen classificeerde Forrester het bedrijf dit jaar als een van de drie Leaders. Ook bij Indivirtual is veel vraag naar Episerver. Het goed scorende commerce-platform blijkt daarbij een unieke toevoeging. Bijvoorbeeld bij verzekeraar ENNIA rolde Indivirtual een Episerver-implementatie uit3.

“Episerver heeft een solide CMS architectuur die goed uitbreidbaar is, ze blijven technisch bij met de verwachtingen in de markt”Forrester evalueert alle CMS-aanbieders op criteria als bestaand aanbod, strategie en marktaandeel. Het bureau gaf Episerver een score van 4 van de 5 als het gaat om algehele strategie. “Episerver heeft een solide CMS-architectuur die goed uitbreidbaar is, ze blijven technisch bij met de verwachtingen in de markt en ze zitten boven op doorontwikkeling van personalisatie en testing.”

Episerver heeft vol ingezet om zijn CMS aan te bieden als PaaS-oplossing in de cloud. Het partnership met Azure, waardoor Episerver nu ook beschikbaar is in de Azure-marketplace, én de fusie met het Noord-Amerikaanse Ektron zullen zorgen voor extra groei in Noord-Amerika.

Episerver is geen nieuwkomer meer. Daardoor staat het steeds vaker op de shortlist van bedrijven die op zoek zijn naar een nieuw CMS. Ik verwacht dan ook dat Episerver in 2017 verder groeit. Ook hoop ik dat de grotere partijen waarmee Indivirtual contacten heeft, de keuze voor Episerver gaan ‘aandurven’. De positionering als Leader in het Forrester-rapport gaat hier zeker bij helpen.

Dit zegt Episerver er zelf over in zijn persbericht.

SDL: technisch nog steeds krachtig, vertaalsoftware vaker in combinatie met andere CMS’en

SDL heeft in het Forrester Wave-rapport zijn positie als Strong Performer weten te handhaven. SDL staat nog altijd bekend om zijn krachtige basis, met daarin het vertaalbeheer, de lokalisatie en de content-overerving. SDL is ook steeds meer modulair aan het worden: het product is ook beschikbaar in de cloud en als headless CMS.

Helaas komen er bij ons (en in Nederland) vrijwel geen SDL-implementaties of upgrade-vragen meer binnen. De SDL-markt is voor ons heel klein geworden. Binnen Indivirtual hebben de ontwikkelaars helaas vrijwel niet meer met de nieuwe functionaliteiten kunnen werken die nu worden aangeprezen in het Forrester-rapport.

Eind 2015 heeft SDL besloten om minder breed in te zetten en zijn geïntegreerde aanbod van social intelligence, marketing automation en commerce optimization als onafhankelijke producten in de markt te zetten. Daarna investeerde SDL fink in zijn cloud- en API-strategie, het houdt het vertaalbeheer en contentmanagement als kern. Ook investeerde SDL in de time-to-market en productstandaardisatie via de DXA, waardoor het minder tijd en moeite kost om een implementatie live te brengen.

SDL is een oude bekende in de CMS-wereld, maar ik verwacht dat de concurrentie steeds sterker wordt, in ieder geval in Nederland, maar ook daarbuiten. De vertaalbeheersoftware van SDL is hoogwaardig, maar is ook uitstekend in andere CMS’en te integreren. Ik denk dat we die combinatie dan ook zullen tegenkomen in de komende jaren.

Dit zegt SDL er zelf over in zijn persbericht.

Conclusie van het WCMS rapport

Het is goed om te zien dat Hippo en Episerver stevig bovenaan in het 2017 Forrester Wave WCMS rapport staan. Indivirtual heeft reeds in een vroeg stadium de potentie in deze WCMS aanbieders. Er is dan ook volop ingezet op certificering van de ontwikkelaars en sponsoring van evenementen. Forrester concludeerde voor zowel Hippo als Episerver dat ze beide het meest geschikt zijn middelgrote ondernemingen al dan niet met een internationale focus. Dit sluit naadloos aan op het type klanten waar Indivirtual graag mee en voor werken.

  1. Lees meer over Forrester en wie ze zijn: About Forrester
  2. Lees meer over de Consumentenbond case op onze website: Consumentenbond Hippo case
  3. Lees meer over de implementatie van Episerver bij de verzekeringingsmaatschappij ENNIA

Hendrik Beenker

Hendrik Beenker is a Solution Architect who has been delivering website solutions to you since 2000. He joined Indivirtual in 2004 and has worked on corporate websites and environments, specializing in CMS implementations such as Tridion, Episerver, Hippo and Umbraco. Loves Social Media, Cloud solutions and dreams of a technocracy.