INDIVIRTUAL - TECHNISCH PARTNER IN DIGITALE DIENSTVERLENING

Een dag op pad met…

July 8, 2016

Een dag op pad met…

Een dag op pad met… Tom Cool & Tom Hartwig

Wat doen Indivirtual-medewerkers voor hun klanten? Ze laten u graag kennismaken met hun werkdag. Deze keer: front-end developers Tom Cool en Tom Hartwig.

8.35

We stappen in Haarlem op de trein. We werken in Amsterdam op locatie bij onze klant, waar we meehelpen aan een complex project. Gelukkig rijdt de trein op tijd. Niet zoals gisteren, toen én de trein én de metro stuk waren!

9.30

We ontwikkelen volgens de Scrum-methodiek, een ‘agile’ manier van software ontwikkelen. En dus is de stand-up het vaste vertrekpunt van onze dag. De Scrum-master, de product owner en wijzelf zitten maximaal een kwartier bij elkaar om de vorige dag te bespreken en af te spreken wat we die dag gaan doen. Zijn er nog problemen? Kunnen we ergens mee helpen? Waar gaat ’t goed? Waar kunnen we niet verder? De Scrum-aanpak maakt ’t project heel transparant en dat werkt enorm prettig.

9.39

Dat was een snelle stand-up. In minder dan tien minuten klaar! Nu aan de slag. We lopen als Tom & Tom bij de klant rond, maar we hebben wel een rolverdeling. De ene Tom is de senior front-end developer, met meer ervaring. Die trekt het complexere werk naar zich toe. Maar de andere Tom zit al langer bij deze klant en kan zijn netwerk gebruiken om dingen intern voor elkaar te krijgen.

11.04

Even bijpraten bij de koffieautomaat. We kijken elk anders tegen koffie aan: de ene Tom hoort bij de ontwikkelaars die koffie nodig hebben om te kunnen ontwikkelen, de andere drinkt ’t niet. Maar de ontmoetingen zijn er niet minder leuk om. Het aardige van werken bij de klant is dat je veel mensen leert kennen. En de gesprekken gaan ook eens over persoonlijke zaken.

12.30

Als je op locatie bij de klant werkt, kun je ’t treffen met de kwaliteit van de kantine – of niet. Deze is gelukkig erg goed! Het is een regenachtige dag, dus we blijven lekker binnen. Als het mooi weer is, gaan we ook weleens met z’n allen buiten zitten bij de McDonald’s aan de overkant.

14.27

We zitten al een tijdje te puzzelen. Er klopt iets niet. We voegen als pilot iets toe aan een bestaande oplossing en het is de eerste keer dat de klant met een extern ontwikkelteam werkt. Er zijn genoeg dagen dat we allebei gewoon code maken, maar nu moeten we echt even bij het interne ontwikkelteam langs. We gaan om tafel zitten en trekken in een uurtje de zaak glad. Zo blijkt maar weer hoe je het beste iets oplost: gewoon langsgaan!

16.00

We besluiten de dag met een demo. Ons project is nu over de helft, de sprint waarin we nu zitten heeft net de finish bereikt. Tijd om het resultaat te presenteren. Het viel niet mee om de agenda’s op elkaar af te stemmen, maar alle stakeholders in het bedrijf zijn aanwezig. We laten zien wat we hebben gedaan en hoe we de wensen van de product owner hebben verwerkt. Het is nog best lastig om het resultaat in beeld te brengen, want het meeste werk draait om business rules die je niet ‘ziet’. Daarom vertellen we er wat meer over, want de product owner weet wel alles van het project, maar de stakeholders niet. Gelukkig weten we iedereen met ons verhaal te overtuigen.

17.56

Het mooie van de Scrum-aanpak is dat je meer grip op het project hebt. Verrassingen zijn eigenlijk uitgesloten. Je zult niet vaak denken: o, dit moet nog, dat moet nog. Dus kunnen we vandaag mooi op tijd naar huis. Morgen weer een dag!

Tom Hartwig

Tom Hartwig