INDIVIRTUAL - TECHNISCH PARTNER IN DIGITALE DIENSTVERLENING

CSN Conference

February 10, 2011

Op 10 februari was Indivirtual aanwezig als sponsor op CSN Conference. Ik heb daar een presentatie gegeven over verschillende tools en toepassingen voor merken die op een professionele manier met Social Media aan de slag willen.

Embedded content: http://vimeo.com/19973866

De presentatie behandelt een aantal voorbeelden van innovatief gebruik van Social Media, maar ook tools die het makkelijker maken om:

  • te monitoren wat er wordt gezegd over je merk
  • te reageren op tweets, reacties en artikelen
  • te publiceren naar belangrijke kanalen, zoals Twitter en Facebook
  • te meten/analyseren wat het effect is van je inspanningen
In de praktijk bieden veel tools een combinatie van deze mogelijkheden. Een bloemlezing:

CoTweet

CoTweet is een betaalde oplossing, die zich voornamelijk richt op Twitter. De enterprise-versie ondersteunt ook FaceBook. Als Twitter het enige online kanaal is dat actief in de gaten wordt gehouden, dan is het een aanrader. Belangrijke features zijn:

  • Met een team tweeten vanuit één Twitter-account
  • Scheduled Tweets
  • Toewijzen van tweets aan CoTweet-gebruiker
  • Saved Searches
  • Notities voor gebruikers
  • Intergratie statistieken bit.ly

HootSuite

HootSuite kan met meer netwerken overweg dan CoTweet, onder andere:

  • Twiter
  • Facebook
  • WordPress
  • FourSquare
  • LinkedIn
De interface is vrij druk, maar biedt behoorlijk geavanceerde mogelijkheden voor degene die zich daar in wil verdiepen. Met de Twitter Advanced Search is zeer interessant: http://help.hootsuite.com/entries/358296-examples-of-advanced-twitter-search-arguments-in-hootsuite

Hootsuite gebruikt zijn eigen url-shortener ow.ly. Binnen Hootsuite geeft dat ook interessante statistieken. Helaas is het niet mogelijk om bit.ly te koppelen.

Postling

Postling onderscheidt zich van HootSuite, doordat het veel uitgebreider is in het publiceren van content naar de verschillende Social Networks. Naast status updates naar Twitter, Facebook en LinkedIn, is het ook mogelijk om video’s op YouTube, foto’s op Flickr en Facebok en blogpostings op o.a. Blogger, WordPress, Tumblr en Drupal te plaatsen.

Postling is ook uitstekend geschikt voor het werken in een team en kan daarnaast ook overweg met meerdere merken binnen 1 interface. De interface is zeer rustig en overzichtelijk en is met name geschikt voor merken waarover relatief weinig wordt geschreven. Dus niet T-Mobile of KPN, maar wel een Intratuin of een Ohra.

Traffic & Analytics

Een belangrijke rol van Social Media anno 2011 is nog steeds het genereren van zoveel mogelijk bezoekers vanuit Social Media naar de website. Bijvoorbeeld door het plaatsen van de Facebook Like-buttons op of het gebruik van Twitter voor updates op de website.

Om gedetailleerd inzicht te krijgen in hoeveel bezoekers een bepaalde like-button of een bepaalde tweet nou heeft opgeleverd is het hebben van een Google Analytics-code op je website niet genoeg. Het vergt een strategie.

Bit.ly Pro

Gebruik voor ieder kanaal een unieke url. Voor tweets is Bit.ly ideaal. Op dit moment is er een beta-versie van het pro-account gratis beschikbaar. Hier kun je zelfs je eigen korte url maken, bijvoorbeeld http://indi.vi of http://pep.si

Bit.ly biedt al redelijk uitgebreide statistieken als het gaat om het klikgedrag.

Campaign Codes

Om ook binnen Google Analytics (of een ander statistiekenpakket) gegevens te kunnen verzamelen over de kliks die via de diverse kanalen zijn binnengekomen kun je tracking codes toevoegen. Hierdoor kan je binnen Google Analytics precies zien wat deze bezoekers op de website doen, nadat ze via de link op de website terechtgekomen zijn.

Als binnen het statistiekenpakket ook nog eens conversiedoelen zijn ingesteld, dan is het na enige tijd (als er genoeg data is verzameld) dus zelfs mogelijk om te berekenen wat de gemiddelde waarde is van een “Like” op je website.

Om zelf urls te voorzien van een campagne code kun je de URL Builder van Google gebruiken.

Facebook Like Button

Het plaatsen van een Facebook Like button is vrij eenvoudig. Programmeurs kunnen dit eenvoudig automatiseren binnen het CMS, maar als jezelf een button wilt plaatsen, dan heeft Facebook daar een intuïtieve tool voor: http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like/

Als je in het veld “URL to Like” de url met Campaign Code invult, dan is dus precies te zien welk effect het genereert.

Pay With A Tweet

Met Pay with a Tweet biedt je mensen iets aan in ruil voor een Tweet. Bijvoorbeeld een download van een pdf met een kortingsbon, software, een mp3 of een link naar verborgen content. De gebruiker verzendt vervolgens een tweet met een tekst die ook weer een link bevat naar de pagina waar het product te koop is. Free publicity dus.

Buzz Monitoring

Als je echt op grote schaal in de gaten wilt houden hoe er over je merk wordt geschreven op internet en je wilt daarbij verder gaan dan alleen Facebook en Twiiter, dan zijn daar professionele tools voor. Deze zijn niet goedkoop, maar bieden dan ook veel geavanceerdere mogelijkheden dan bijvoorbeeld HootSuite of Postling.

Sentiment Analyse

Een belangrijk verschil is dat deze tools ook kijken in forums, blog comments en artikelen en grote vraagbaken, zoals bijvoorbeeld Yahoo Answers en Quora. Bovendien doen deze tools een analyse van de toon van het artikel, de reactie of de tweet. In combinatie met de uitgebreide rapportage-mogelijkheden van deze tools is te zien of het publiek positief of negatief is over je merk (of het merk van de concurrent) en hoe dat in de loop van de tijd verandert.

Belangrijke spelers zijn onder andere Radian6 en Alterian SM2.

Disqus

Veel websites bieden de mogelijkheid tot het geven van comments. Om te voorkomen dat dit anoniem gebeurt, wordt vaak gevraagd een naam of een nickname op te geven. Daarmee heeft de “reaguurder” echter nog steeds geen gezicht. Het is dan natuurlijk een idee om de mogelijkheid aan te bieden tot registratie, maar dat is weer een te grote drempel voor velen van ons.

Het kan daarom sterk zijn om bezoekers te laten reageren met hun Facebook of Twitter-profiel. Dat is te bouwen met behulp van de api’s van deze diensten, maar veel makkelijker is het om gebruik te maken van Disqus.

Disqus is met een paar regels code te plaatsen op een website en heeft ook plugins voor systemen als Wordpress en Drupal. De mogelijkheden zijn volledig te configureren. Denk bijvoorbeeld aan threaded comments, inloggen met Facebook/Twitter, delen op Facebook en Twitter, moderatie vooraf en moderatie achteraf, automatisch dichtzetten van reactiemogelijkheid na een x-aantal dagen en veel meer.

Voorbeelden van websites die dit gebruiken zijn Techcrunch en Mashable, maar bijvoorbeeld ook de website van de Australian Open.

FourSquare

Met FourSquare kunnen gebruikers inchecken op een fysieke lokatie en dit delen met hun vrienden op FourSquare of via Facebook of Twitter. Dit wordt leuk gemaakt door allerlei badges die je kunt verdienen door het inchecken. Als je het meest hebt ingecheckt op een bepaalde lokatie, dan kun je Mayor worden. De droom van iedere FourSquare-gebruiker.

Als merk kan het ook interessant zijn om met FourSquare te werken. Je kunt een lokatie claimen en nadat je deze hebt geclaimd, kun je specials aanbieden. Bijvoorbeeld een gratis kopje koffie voor iedere derde checkin of een VIP-behandeling voor de Mayor.

Het claimen van een lokatie is eenvoudig. Zoek je lokatie op FourSquare en klik op de oranje knop Claim Here. Na het invullen van het formulier moet eerst worden nagegaan of je de eigenaar bent, Dit gaat via de post of telefoon en kan een paar dagen duren. Daarna kun je specials gaan definiëren.

Als eigenaar heb je toegang tot een pagina met statistieken. Die geeft je inzicht in het aantal checkins, tijd van de dag, verhouding mannen en vrouwen en de mensen die het meest inchecken (loyaliteit).

Gert van Vliet

Gert van Vliet

Gert van Vliet