INDIVIRTUAL - TECHNISCH PARTNER IN DIGITALE DIENSTVERLENING

Bloomreach Connect 2019

November 11, 2019

Bloomreach Connect 2019

Onlangs hield Bloomreach het jaarlijkse Connect evenement. Tijdens de “Bloomreach Connect” komen klanten, partners en developers samen voor een dag vol interessante talks. De talks zijn zowel marketing als technisch en zijn allemaal erg inspirerend.

Ook dit jaar was Indivirtual weer met een ruime delegatie vertegenwoordigd op de Bloomreach Connect. De dag begon als vanouds met een aantal keynotes, waarin de belangrijke trends vanuit de visie van Bloomreach werden toegelicht. Samen met mijn collega’s Mehul Parmar, Armand Ndizigiye en Arjan Roos gaan wij de meest interessante (technische) talks in deze blog toe te lichten.

IMG 20191029 162740

“Make app development a breeze”

Een lang verwachte aankondiging werd dit jaar bevestigd: een Bloomreach SDK voor Javascript. Voorheen moesten ontwikkelaars werken met een basis SDK welke voornamelijk door de community werd ondersteund. Hierdoor liepen ontwikkelaars weleens tegen problemen aan doordat de oude SDK in sommige situaties nog niet in alles voorzag. Ontwikkelaars moesten dan zelf de SDK uitbreiden om de wensen van de klant mogelijk te maken.

Vanaf Bloomreach Experience Manager (BrXM) v14 komt hier verandering in, dan komt de eerste echte Bloomreach SDK voor Javascript uit. Hierdoor kunnen ontwikkelaars werken met een door Bloomreach ondersteunde gereedschapskist om een Javascript applicatie nog beter in elkaar te zetten. Daarnaast heeft Bloomreach aangekondigd (in het komende jaar) ook een ondersteunde versie voor React op te leveren en zit er ook een versie voor Angular aan te komen. Wel heeft Bloomreach de community uitgenodigd te blijven meehelpen in het verbeteren van de SDK om samen tot een steeds beter product te komen.

“Security configuration made simple® in BrXM v14”

Wellicht het lastigst te implementeren onderdeel van BrXM, de security configuratie. Gelukkig heeft Bloomreach ook hier de afgelopen maanden hard aan gewerkt en wordt de configuratie die hiervoor nodig is flink op de schop gegooid. In deze presentatie werd door Ard Schrijvers en Ate Douma alle wijzigingen die zijn gemaakt toegelicht.

Zo is bijvoorbeeld de setup rondom “domains” versimpeld en kunnen bepaalde onderdelen beter gegroepeerd worden. Ook worden er user-roles toegevoegd. Met user-roles kunnen rechten snel en eenvoudig op bepaalde modules uitgedeeld worden. Zo wordt er vanuit Bloomreach ook een duidelijke splitsing gemaakt tussen cms-admin en sysadmin. Waarbij de laatstgenoemde bijvoorbeeld wel de updater scripts kan beheren, en de eerstgenoemde niet.

“One intelligent search - BrSM”

Op de Bloomreach Connect is er uitgebreid gesproken over Bloomreach Search and Merchandising (BrSM). BrSM is een oplossing die ervoor zorgt dat de website begrijpt waar de gebruiker naar op zoek is om zo de meest relevante content of producten te tonen.

Hoe werkt Bloomreach Search? Hier een voorbeeld: Stel een bezoeker op de website voert de volgende zoekopdracht in: “Jack&Jones jas zwart”.

BrSM gebruikt een “natural language processing” (NLP) techniek om elk woord in een zoekopdracht te categoriseren en de context van de hele zin te begrijpen. In het bovenstaande voorbeeld begrijpt BrSM dat “Jack&Jones” een merk is, “zwart” een eigenschap en “jas” het product is wat de gebruiker zoekt. Omdat het systeem niet alleen naar de tekst kijkt, maar ook begrijpt wat de zoekwoorden betekenen komen de meest relevante zoekresultaten bovenaan.

Wat BrSM ook doet is het begrijpen van de context. Door gebruik te maken van de data die verzameld wordt op de website, kan het systeem de context van een zoekopdracht begrijpen. Stel dat de meeste gebruikers die zoeken op: “blauw t-shirt” uiteindelijk een blauw sportshirt kopen. Op basis van die informatie kan het systeem leren te begrijpen dat bij het zoeken naar een blauw t-shirt, het vermeende sportshirt ook bovenaan in de zoekresultaten moet komen. Blijkbaar is dat het artikel waar de meeste gebruikers naar op zoek zijn en dus als eerste in de lijst willen zien.

Naast NLP en ‘context awareness’ ondersteunt BrSM ook personalisatie, zonder dat de gebruiker is ingelogd op de website. Wanneer iemand op de website naar vrouwelijke producten zoekt, zoals “bikini” of “zomerjurk”, wordt dit bij een volgende zoekopdracht voor “t-shirt” meegenomen. Op deze manier komen de t-shirts voor vrouwen dan bovenaan.

BrSM leert met zijn algoritmen zichzelf steeds te verbeteren aan de hand van de verzamelde data. Dit wordt nog maar eens duidelijk wanneer we de nieuwe functie “Pathways” te zien kregen. Dit wordt gebruikt voor elementen als “Meest gekochte producten” of “Anderen bekeken ook”. Wat deze elementen bijzonder maakt, is dat ze net als bij de zoekopdrachten blijven “leren”. De inhoud van deze elementen wordt bepaald op basis van de verzamelde data van de gebruiker.

“Awards & Closing”

Zoals gebruikelijk bij de Bloomreach Connect eindigde de dag met een award uitreiking voor partners en customers. Dit jaar was extra speciaal voor ons omdat Triodos Bank, één van onze vaste klanten, was genomineerd voor de Bloomreach Top Experience Award. Uiteindelijk mogen we ook zeggen dat Triodos Bank de trotse winnaar is geworden van deze award, en zijn wij als Indivirtual erg trots hieraan meegewerkt te hebben.

IMG 20191029 170501

Dennis Nijssen

Dennis Nijssen

Senior Java Developer