6 tips voor Content Management in een Social Media en Mobile wereld.

Content Management is nog belangrijker geworden

Nu het niet alleen maar om een website gaat is het nog belangrijker om je content goed te managen. Dit betekent dat je de juiste systemen moet hebben, maar ook dat je de juiste strategie moet volgen. Alleen dan kun je optimaal gebruik maken van alle mogelijkheden die er zijn naast je corporate website. Denk aan Social Media en Mobiele toepassingen. Hieronder beschrijf ik 6 inzichten om je op weg te helpen.

#1 Mensen vertrouwen hun vrienden

Zonder internet was het advies van vrienden onmisbaar bij het kopen van producten of het selecteren van een dienstverlener. Alleen de consumentengids gaf misschien de informatie die je nodig had om beslissingen te nemen over aankopen. Toen kwam het internet met de vele sites die ook vergelijkbare informatie leveren.

Wat zie je nu weer gebeuren? Dat men liever van een vriend hoort hoe het zit, juist omdat al die andere informatie niet altijd even betrouwbaar is. Dus als een vriend zegt “dat is een goed product” dan betekent het veel meer voor jou. Je vertrouwt je vrienden. Social Media faciliteert dit heel erg goed. Facebook introduceerde de “Like Button” en daarmee kun je je vrienden laten weten dat je een product of dienst of merk goed vindt. Een zeer krachtige manier om een merk te verspreiden. Het merk roept het niet, maar je eigen vriend of vriendin zegt het.

Door de term “vriend” is Social Media soms te veel in de hoek van B2C geplaatst. En dit terwijl juist ook binnen bedrijven mensen veel aankoopbeslissingen nemen. Dan vragen ze ook hun “vrienden” dingen als “Ken jij een goede accountant” of “Wat is een goede printer voor onze afdeling”. De behoefte naar betrouwbare onafhankelijke informatie is voor beslissers binnen bedrijven ook aanwezig. Het mechanisme binnen Social Media om andere over jouw merk te laten praten werkt dus ook voor B2B bedrijven.

Inzicht nummer 1: Mensen vertrouwen hun vrienden. Laat hen over jouw merk praten. Maak dit makkelijk door jouw content via Social Media deelbaar te maken.

#2 Eilanden zijn voor vakantie

Een eiland is heerlijk voor vakantie. Je bent immers echt weg, minder goed te bereiken. Er is fysiek een afstand tussen jou en de rest van de wereld.

Binnen organisaties ontstaan er ook soms eilanden. Toen in begin jaren 90 internet meer commercieel werd gebruikt was dit niet binnen de organisatie geborgen. Vaak was er een losse afdeling (of soms slechts een persoon) die zich met de website bezig hield. De andere uitingen leken er niet op en de producten en informatie waren niet afgestemd.

Later werd dit keurig geïntegreerd en waren er twee andere eilanden te herkennen. De website had een verkoopdoel en een customer service doel. Dit was echter niet geïntegreerd. Twee afdelingen die ook op de website als twee eilanden werden bestuurd. Nu is dat vaak opgelost door een mooie “Mijn Omgeving” waar je zowel je adreswijziging kan doorvoeren, of een nieuw product aanschaffen. Het zijn geen losse eilanden meer.

De eiland problematiek is vandaag aan de dag ook aanwezig door de komst van social media en mobile. Voor de meeste bedrijven is het nog te lastig om te bepalen wat je hier mee moet en kunt. Daarom worden er externe social media specialisten ingehuurd. Het gevaar is dat de informatie wederom niet op elkaar is afgestemd. Je hebt dan web, en je hebt dan social media en als die als losse eilanden worden bestuurd dan zal de doelgroep geen eenduidige informatie krijgen.

Inzicht nummer 2: Eilanden zijn voor vakantie. Laat geen eilanden toe in je organisatie en zorg er voor dat social media uitingen in lijn zijn met de andere online inspanningen.

#3 Neem geen content short-cut

Zoals we hierboven hebben kunnen lezen willen we onze uitingen met elkaar in lijn brengen. Een goed content management systeem kan ook automatisch content publiceren naar social networks. Dit betekent dat je feitelijk al je content kunt publiceren naar social networks. Je stelt het in en je bent klaar. Of niet?

Als je deze snelle oplossing kiest (de content short-cut) dan zal je zien dat je volgers gaat verliezen. Let dus altijd op als je dezelfde content in hetzelfde formaat en in dezelfde frequentie verstuurt. Dit betekent meestal dat je niet op maat levert voor een bepaalde doelgroep. Mensen ervaren het als een content push die niet prettig is. Het gevolg is dat mensen stoppen met volgen, of in Facebook termen “un-liken”.

Denk altijd aan de context. Wat weet je over de gebruiker? Werkt ze via een mobiel? Dan heeft ze waarschijnlijk een klein scherm en zoekt ze naar globale informatie. Werkt ze vanaf een groot scherm dan zoekt ze misschien naar de uitgebreide informatie.

Is het je corporate website? Dan is het van belang dat alle informatie en alle nieuwsberichten te vinden zijn. Gaat het om je Facebook pagina, dan dient alleen de content doorgeplaatst te worden die voor dat publiek interessant is.

Inzicht nummer 3: Neem geen content-shortcut. Schrijf waardevolle content en pas deze qua formaat, inhoud en frequentie aan zodanig dat het past bij het medium en de doelgroep.

#4 Mobile First

In 2007 werd de iPhone gelanceerd en dat maakte een groot verschil voor mobiel gebruik van internet. De iPhone maakte het voor het eerst echt makkelijk om webpagina’s te bekijken op een klein scherm. Vele merken kopieerden het idee en kwamen uit met telefoons die voornamelijk bestaan uit een groot aanraakscherm.

Nu is het aantal mensen dat uw website bezoekt via een mobiele telefoon nog relatief laag, maar de groei is fenomenaal te noemen. Google Maps rapporteerde tussen oktober 2010 en maart 2011 een groei van 50% in het aantal mobiele gebruikers. Gartner voorspelt dat in 2013 meer dan de helft van de website bezoekers op een gemiddelde website via een mobiele telefoon zullen werken.

De huidige manier om met mobiel om te gaan is om een alternatieve website aan te bieden die de content op een manier toont die prettig is voor mobiele telefoons. Als het echter waar is dat binnenkort meer mensen via een mobiele telefoon de website bekijken zou het ontwerpproces misschien andersom moeten zijn.

Google kwam met de term “Mobile First” en daarmee proberen ze te zeggen dat ze eerst voor mobiele telefoons ontwerpen als ze aan nieuwe producten werken. Deze strategie komt misschien voor uw website iets te vroeg. Maar gebruik het credo dan alsvolgt: “denk eerst aan mobiel voordat je een nieuw website project opstart”. Zorg er dus voor dat het geen feature achteraf is. Bedenk welke content geschikt is voor beide platformen (desktop en mobiel) en bedenk welke content herschreven moet worden. Kijk goed naar de navigatie en ontwijk technologie die niet goed werkt op een iPhone (zoals Flash).

Inzicht nummer 4: Denk eerst aan mobiel voordat je een nieuw website project opstart.


#5 Wanneer platformen veranderen, veranderen de leiders.

Seth Godin beschreef dit in een van zijn blogs. Hij vertelde het verhaal van WordPerfect, de meest gebruikte tekstverwerker op DOS computers. Toen kwam Microsoft met Windows en marktleider WordPerfect deed niets. Want ze waren overtuigd dat hun op tekst gebaseerde product het beste paste op een tekst gebaseerd besturingssysteem. De platformverandering van DOS naar Windows maakte geen indruk op WordPerfect.

Toen Microsoft zeer veel marktaandeel aan het winnen was met Word toen is WordPerfect alsnog een Windows versie gaan schrijven. Het was te laat, het merk WordPerfect zou nooit meer marktleider worden.

Apple liet zien dat toen internet het nieuwe platform werd voor muziekdistributie (in beginsel illegaal) dat de bestaande marktleiders (grote winkelketens) weggevaagd konden worden door iTunes. Wederom een platformverandering die ook nieuwe leiders de mogelijkheid gaf op te staan.

Er zijn nu ook enkele platformveranderingen gaande. Denk aan de beweging van het algemeen internet naar een specifiek social network. Ik schrijf deze blog vanuit Toronto en ik zie hier in veel winkels en zelfs restaurants dat ze niet meer adverteren met hun website, maar juist met hun Facebook pagina. Een andere hele duidelijke platformverandering is mobiel. Zoals eerder in deze blog verteld gaan de meeste mensen straks via een mobiel websites gebruiken. Wie omarmt dit als eerste om een nieuwe koppositie in te nemen?

Inzicht nummer 5: Een platformverandering is een kans om leiderschap te claimen. Bekijk welke concurrent nu iets beter doet en probeer deze concurrent te snel of te slim af te zijn met social of mobile.


#6 De toekomst voorspellen is lastig

Met alle nieuwe mogelijkheden en uitdagingen zijn veel bedrijven aan de slag gegaan om een plan te maken. In grotere organisaties zijn dit plannen voor de komende jaren. Vaak wil degene die verantwoordelijk is voor het plan dan weten welke technologie, of welk platform belangrijk is om te omarmen. Wie zal de nieuwe Facebook worden bijvoorbeeld? Of is Facebook over drie jaar nog steeds de grootste?

Het voorspellen van dit soort zaken is heel lastig. Kijk maar eens terug naar drie jaar geleden. Toen was Nokia nog de grootste Smartphone maker. Toen was Twitter vrijwel onbelangrijk. De iPad bestond niet. Allemaal zaken die lastig te voorspellen zijn.

Veel slimmer is het om een plan te maken dat om kan gaan met veranderingen. Hierbij zijn twee zaken van belang: Snelheid en Flexibiliteit.

Creëer de voorwaarden binnen jouw organisatie om snel te beslissen. Snel links af te slaan. Snel een ander platform omarmen. Het gaat snel, dus dan moet de organisatie ook snel zijn. Ga alleen aan de slag met een mandaat waarmee je snel kunt handelen.

Zorg voor flexibiliteit in de infrastructuur. Content mag niet gegijzeld zijn in een systeem wat een bepaald formaat of vorm afdwingt. De content moet vrij te gebruiken zijn en aan kunnen sluiten op systemen die nog niet bedacht zijn. Open standaarden zijn hierbij onmisbaar. Snelheid van beslissen is zinloos als de systemen aan de achterkant niet flexibel zijn.

Inzicht nummer 6: Probeer niet de toekomst te voorspellen. Concentreer op een plan dat zorgt voor snelheid en flexibiliteit. Dat is de basis om echt voordeel te halen uit de kansen die de toekomst zal bieden.