8 redenen om voor Contentful te kiezen

Wat is Contentful (En een headless CMS)?

Contentful logo

Contentful is een headless CMS. Een systeem, waarbij de creatie en het beheer van content is losgekoppeld van de presentatie. Met andere woorden, Contentful keert terug naar de oorsprong van de letters CMS, namelijk Content Management Systeem .

De head is de website, een mobiel of ieder ander (digitaal) product, dat gebruik maakt van die content. Contentful biedt API’s waarmee de content gebruikt kan worden, maar doet zelf niets met de voorkant. Dit klinkt vrij technisch en/of abstract, maar het biedt veel voordelen. In dit artikelen lichten we er een aantal uit.

1. Geen omkijken (en kosten) meer naar hosting en hardware

Met Contentful koop je niet alleen een CMS licentie, maar je ontzorgt meteen alle eisen voor hardware en hosting. Contentful draait in de robuuste Amazon Cloud omgeving (AWS) en is daardoor altijd snel, veilig en toegankelijk. De content, inclusief media bestanden, die in Contentful worden opgeslagen zijn over de gehele wereld supersnel beschikbaar dankzij de wereldwijde AWS infrastructuur.

De eigen website moet nog wel ergens worden gehost, maar met hetzelfde gemak wordt daar ook voor Amazon gekozen. Het sluit uiteraard ook prima aan op bestaande omgevingen en implementaties. Met de juiste implementatie hoeft er ook geen hardware of contracten te worden afgesloten voor overcapaciteit, maar kan er flexibel worden geschaald wanneer dat nodig is. Op deze manier wordt er alleen betaald voor wat er op dat moment nodig is.

2. Geen dure upgrade-projecten

Doordat de traditionele CMS systemen dusdanig complex en groot zijn geworden betekende een “simpele” upgrade naar een meer courante versie een serieuze investering van tijd en geld. Bijkomend nadeel is dan ook vaak dat dit ten koste gaat van de capaciteit om te moderniseren en vernieuwen. Hoe verder dit traject vooruit wordt geschoven hoe hoger de kosten voor onderhoud, vernieuwing en de upgrade worden. Ongeacht of er in een traditioneel CMS (tijdig) wordt geüpgrade, de kosten en complexiteit zullen hoe dan ook exponentieel stijgen hoe langer deze wordt gebruikt. Meestal komt er dan een omslagpunt waarbij de hele omgeving moet worden vernieuwd in een soort opwaartse golfbeweging (Zie illustratie)

Contentful werkt net als bijvoorbeeld Gmail constant met updates waarbij nieuwe features constant worden toegevoegd terwijl alles gewoon blijft werken zoals vanouds. Dit komt ook doordat de basis van Contentful dusdanig solide en uitgetest  is dat die zal blijven werken ongeacht nieuwe features (Die allemaal op die basis voortborduren). Doordat Contentful in de Amazon cloud opereert kan dit ook nog eens worden gedaan zonder dat dit storingen en verlies van data oplevert.

 

3. Best of breed / Less is more

De CMS-markt lijkt twee kanten op te bewegen. Aan de ene kant zien we producten die steeds meer functionaliteit bieden (DXP’s – of Digital Experience Platforms ) en aan de andere kant zien we producten met een focus op één onderdeel.

De DXP’s kunnen heel veel, maar hebben vaak moeite om overal in uit te blinken. Commerce, Search, Analytics, Social en Personalization, het komt allemaal uit één magische doos en is volgens de leveranciers allemaal even fantastisch en geïntegreerd. Maar de praktijk is weerbarstiger.

DXP’s zijn eigenlijk een combinatie van meerdere (aangekochte) producten, die het vrijwel altijd afleggen tegen een best of breed alternatief.

A/B-testen is bijvoorbeeld mogelijk met veel van deze DXP’s, maar de meeste marketeers worden gelukkiger van Optimizely of Visual Website Optimizer. Hetzelfde geldt voor Analytics, Social Media Management en E-mailmarketing.

Los van de kwaliteit van alle “geïntegreerde” oplossingen, is het zelden zo dat een organisatie ook daadwerkelijk gebruik maakt van alle onderdelen. Maar je betaalt er wel voor en het levert extra complexiteit op in de technische implementatie en in de gebruikersinterface.

Kortom, als je als organisatie voor het beste wilt gaan, dan kom je al snel uit op best of breed producten, zoals Contentful, Optimizely, Hootsuite, Mailchimp en vele anderen. Hiermee kies je alleen voor producten die werkelijk gebruikt worden, die uitblinken in hun specifieke specialisatie en de specialisten in jouw organisatie echt gelukkig maken.

Kosten-technisch gezien is het gebruik maken van de best of breed applicaties vaak ook nog te overzien, en het maakt het makkelijker om bijvoorbeeld een andere A/B testing tool in te zetten zonder meteen een ander CMS te hoeven kiezen.

 

Contentful-vs-DXP-features

Voorbeeld tabel van de kwaliteit van de verschillende features binnen een DXP vs losse producten vs de kosten. (note: details kunnen verschillen per DXP)

 

4. Korte Time-to-market

De keuze voor Contentful zou geen traject moeten zijn van maanden (soms zelfs langer) waarbij vooral wordt gekeken naar de impact op de huidige omgeving, ingewikkelde licentie en/of hosting kosten en of het qua techniek past bij de bestaande kennis van de developers.

Die tijd kan beter worden gebruikt om een klein proof of concept te maken. Een account in Contentful is zo aangemaakt en met de bijgeleverde voorbeeldprojecten heeft een beetje ontwikkelaar binnen no-time beeld. Een iets meer gedegen proof of concept kan enkele dagen kosten. Daarna kan er gewoon meteen worden begonnen. Meer capaciteit, users of rollen nodig? Een upgrade is zo uitgevoerd zonder oponthoud van de werkzaamheden.

Staat er eenmaal een applicatie die gebruik maakt van Contentful, dan kan via de sandbox environments gekoppeld aan bijvoorbeeld nieuwe releases ongehinderd worden gewerkt aan updates en uitbreidingen. Met een paar regels code (of via een continuous integration én development flow via bijvoorbeeld GIT, Jenkins of Teamcity) kunnen de wijzigingen zonder onderbreking van de content redacteuren worden geüpgrade, en kan worden gewerkt aan de volgende release.

Normaliter is de regel hoe korter de time to market hoe hoger de initiële kosten, maar dat gaat in dit geval niet op.

 

5. Vrijheid voor de developer

Een van de grootste pluspunten van Contentful is dat developers binnen een organisatie er allemaal blij van zullen worden. Ze kunnen namelijk blijven doorontwikkelen in de programmeertaal waar ze graag mee werken, of ze kunnen per onderdeel de meest geschikte taal gebruiken. Contentful heeft uitvoerige documentatie, SDK’s  en voorbeeld applicaties voor de meest gangbare programmeertalen, maar het kan worden gebruikt in elke denkbare programmeertaal dankzij de REST API van Contentful.

Doordat developers kunnen blijven werken in de talen die ze het best liggen, of welke al gangbaar zijn binnen het bedrijf waar ze werken zal een overgang naar het werken met Contentful soepel verlopen.

Het gehele CMS kan via code worden aangestuurd en beheert. Koppel environments eenvoudig aan je releases (continuous integration?). Een nieuw invoerveld nodig? Koppeling met een extern systeem? Webhooks en notificaties? Alles is goed gedocumenteerd, in een duidelijke interface en zeer snel geïmplementeerd.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat door deze vrijheid het onderhoud en doorontwikkeling van een website, app, elektronisch billboard niet geremd wordt door de keuze van het CSM (zoals het ook hoort!)

Contentful Dev API example

6. Geen Vendor Lock-in

Contentful beperkt zich tot content management. Hierdoor is het een stuk eenvoudiger om afscheid te nemen van het product, dan wanneer het cms ook gebruikt wordt voor statistieken, personalisatie, a/b-testing, commerce, zoeken en social media management.

De content wordt binnen Contentful ook op zo’n manier gestructureerd en opgeslagen, op een universele semantische manier via Markdown en JSON, dat het zich heel gemakkelijk laat exporteren. In tegenstelling tot veel traditionele CMS systemen waarbij er vaak gebruik wordt gemaakt van vendor en software specifieke methodes van opslag en opmaak.

7. Uitstekende ondersteuning

Met kantoren in Berlijn en San Francisco, meer dan 200 werknemers, een uitgebreid partnernetwerk en honderden klanten over de hele wereld, is Contentful veel meer dan een startup of een veelbelovend idee. Bovendien kun je via een actieve community en Slack vrijwel direct in contact staan met de werknemers (en techneuten) van Contentful. Nieuwe ideeën kunnen snel worden doorgegeven en in aanmerking komen voor de roadmap.

8. Silver bullet

De term “silver bullet” wordt vaak gebruikt om een simpele magische oplossing voor een complex probleem mee aan te duiden. ( iets wat dus eigenlijk  niet bestaat, behalve in sprookjes waar de zilveren kogel wordt gebruikt om de weerwolf mee te doden )

Contentful is ook niet het wondermiddel waardoor in één klap alle problemen binnen een bedrijf zijn opgelost, maar het is wel de juiste richting van de toekomst van het de meeste organisaties. Ontkoppelde diensten, die onafhankelijk van elkaar opereren waardoor flexibiliteit en schaalbaarheid, en dus ook efficiëntie, de manier zullen worden om onze steeds meer complexe bedrijfsapplicaties en websites te kunnen blijven moderniseren en bijhouden.

Hendrik Beenker

Hendrik Beenker is a Solution Architect who has been delivering website solutions to you since 2000. He joined Indivirtual in 2004 and has worked on corporate websites and environments, specializing in CMS implementations such as Tridion, Episerver, Hippo and Umbraco. Loves Social Media, Cloud solutions and dreams of a technocracy.